Wednesday, March 7, 2012

Mentor 6 la Pulakkan...

Speaking about Mentor 6, patutnya malam ahad tu start pukul 9pm, tapi sebab ada masalah technical (pepandai la I speculate), so di tangguhkan sehingga pukul 10.30pm. Sebelum tu husband I dah sibuk cakap, tak ada la, ini la. Bila start aje, I was surprised because I thought, dorang dah pilih portege and terus buat persembahan. Rupa-rupanya it was a beginning of a show, peringkat audition. Adooiii.. kalau I tau I tak tunggu. You might be surprised why I sibuk nak tengok Mentor this year beause selama nie I tak pernah peduli pun nak tengok Mentor yang lepas-lepas. Kalau tengok pun sekali sekala and I don’t follow it religiously. But this time, Im looking forward sangat nak tengok because I’m curious of what kind of a protégé that these famous mentor are looking for. I’m not saying yang dulu-dulu punya mentor tak best. But this time banyak varity and pemilihan mentor sangat memikat hati I. I’m curious macam mana dorang akan membentuk protégé dorang. Ada Adam yang muda, Ogy yang selalu bikin heboh, kak Melah yang 80’s, Faizal Tahir yang tak pernah mengecewakan, Ferhad is a true entertainer and Ella ratu rock legend. It is an interesting group of mentor.

So malam ahad aritu, Faizal Tahir, Ogy and Ferhad punya audition. Here’s the thing, I hairan la tengok kebanyakkan orang yang pegi audition. Kenapa tak prepare? Kenapa tak buat study background on the artist/people that you want yourself to be mentor with? Kalau you want your mentor, offcourse la you dah or kena tau background and die hard fan to them? Why must you tell about your financial issue and the reason why you nak jadi artist/protégé sebab you nak bayar hutang you? Why kind of a reason is that? Why do you have to memalukan yourself for everybody to see? In terms of preparation, why didn’t you look presentable? Kenapa tak pakai attire or baju yang proper? Separuh tu macam nak pegi pasar ikan aje. Isn’t your appearance is everything? That is the first clue of who you are to those who looking at you for the first time. Kalau orang dah kata suara you tak sesuai or dengan kata lain tak sedap, kenapa you tak boleh terima? Who are you to mempersoalkan orang yang lebih arif in the industry. Kalau tak puas hati, pegi la nyanyi kat youtube so that a bigger audience boleh judge you and baru you sedar diri yang suara you sedap or boleh di terima atau tidak. Why do you want yourself to be slap by the mentor just to show that you are….. apa eh? I don’t understand. Why do you have to waste the mentor’s time by wanted to see him or her instead of showing your “talent”? Why, do you have to cry bila wajah mentor ada persamaan dengan mak you. Kenapa cengeng sangat? You are a guy you should be tough and show how cool you are. But I rasa sangat touching when one girl told her/their life story/living condition and bapak dia yang tinggalkan dorang to Ogy. She also asked her father, part tu I dah tak boleh tahan terus l airmata I keluar automatically, kesian kan dia and her family? Husband I pun mula la mengomel and dia cukup anti lelaki yang tidak bertanggungjawab and aniaya perempuan and budak kecik.

Another thing, I don’t agree that budak-budak kecik di beri encouragement untuk support yang melampau terhadap their favourite’s celebrity. Minat boleh minat but kena la berpada-pada. Kids should be expose and encourage to some other stuff such an intellectual, educational stuff. They are still young and their mind develope rapidly, they absorb things and it is in a way define their personality when they grew up. Even FT sendiri cakap dia tak nak anak dia tengok tv or encourage anak dia to do this kinda stuff. But then again, what do I know? I don’t have any kid of my own. Satu alasan yang menunjukkan seseorang itu is not a true singer, was that, bila orang tu cakap dia nak jadi penyanyi sebab nak tolong family dia. I thought the main reason you want to be a singer because you love it!

Lastly, oh menjadi penyanyi tidak menjanjikan kemewahan unless you have a great talent and pure luck!

Note:  Kalau la I jadi penyanyi, mesti macam-macam scandal I and hari-hari I dapat gossip liar muehehe...

No comments:

My Birthday Part 1

So today is my birthday.  At this age rasanya sama je, xde ada apa yang berbeza cuma I rasa I'm more mature in handling any kind of ...