Tuesday, December 22, 2009

Farmville

(Di halaman rumah)

I have no idea what to write but the weird thing was when I keluar sight seeing, macam-macam topic datang kat kepala I. Kalau dalam kereta, husband I borak dengan I, memang I tak dengar sebab my mind stray away into what I’m thinking, wondering and dreaming. Then bila sampai rumah, kepala hotak I blank balik.

Anyway, dalam ber’farming’ nih, I come to understand character orang-orang secara dalaman, who and how they think, although tak ada la secara terperinci but sikit-sikit tu kita boleh kenal orang tu macamana. Contohnya dalam soal pembahagian share. I noticed tak banyak yang nak share their wealth with others. I hairan sebab bila share orang, secepat kilat dia nak sapu but when it comes to hers or his, dia skip and tak mau publish/share. It is a give and take situation. Takan you nak take but you don’t give? Why do they have that kind of attitude/character? I know it is just a game and everybody have their own right to give or to share. But without they realising it, their true character shows regardless in real life or in a game because human being tend to act and fall into their habit. Tak kira la apa bangsa, mat salleh ke, arab ke, melayu ke, etc.. sama je.. Sebab human behaviour tak mengenal bangsa atau agama sekalipun...

(Belakang backyard bersama wagon, harvester (biru), tractor (for plowing) dan seeder (untuk menanam))

As for me, I don’t mind sharing whatever I have with the public. I dapat and the other party pun dapat jugak. Apa yang ruginya kita memberi or share kita punya wealth. It is just a game. Bukan kita bagi harta/duit kita betul-betul. Kadang-kadang I pikir, kalau la I boleh stop dorang yang kedekut nie dari ambik apa-apa yang I publish for those yang share macam I, tak ke bagus. I percaya kepada prinsip the more you give, the more you get. Because we will get a lot out of it, percayalah. Kat game pun boleh dapat ‘rezeki’ kalau niat dan tak stingy macam real life. I may not be “rich” yet (ada la ratus ratus ribu kat account, kataku belagak) tapi I punya tanah dah tahap plantation (22 x 22). My level pun dah 28 walau tak sampai sebulan ber’farming’. (Yela tu, hari-hari mengadap farmville, maunya tak cepat naik level kah kah kah...). And I’m waiting for the mighty plantation yang masih belum dibuka/coming soon. So much for wanting to be a pekebun kecil-kecilan hahahaha.....

(Bersama binatang ternakan)

As for free gifts, hari-hari I send free gifts to all my neighbours i.e. yang bagi I regularly, meaning returning each other gifts and yang tak bagi tu I still hantar for a few times and bila dia still ambik but tak bagi/return, I akan stop because quota satu hari hanya untuk 60 orang and offcourse I akan bagi keutamaan pada my loyal gifter. And bila ada extra “vacancy” only then I bagi kat yang tak bagi tu, itupun depends.

But well, lain orang lain la corak game dorang. Whatever their reasons ...only they know why... Wah, seriousnya I kui kui kui....

No comments:

My Birthday Part 1

So today is my birthday.  At this age rasanya sama je, xde ada apa yang berbeza cuma I rasa I'm more mature in handling any kind of ...