Sunday, February 6, 2011

Paris Part 2 & 3 (Part 14 & 15)

Saturday and Sunday 29th and 30 January, 2011
La Fayette and Tour On and Off Bus

Sunday, 30th January, 2011

Tour on Hop and Off Bus

Hari nie both of us plan to tour around Paris with Hop on and Off bus. It was my husband's idea. I suruh dia decide sebab asyik I aje plan, I dah penat and I nak tengok his idea of jalan-jalan makan angin nih. Asyik harap kan I aje.. So husband I beli ticket kat reception bawah. He chose a two days tour with the hop on and off bus.

Around 11.30am both of us tunggu tempat yang dikhaskan untuk mengambil penumpang yang guna this tour. It was sooo cold… I know I selalu cakap sejuk sejuk kan..tapi sejuk nak mampus. I rasa macam nak pengsan sebab bernapas asyik keluar asap. I bediri belakang husband I untuk elakkan angin sejuk…Adeeihh..I really can’t stand it.

(One of the stop in route of th Hop and Off Bus)

Bila bus sampai kita orang naik kat atas yang open roof… Oh my God, I rasa beku and tak dapat nak bergerak. I cakap kat husband I, I don’t care about the scenery around..I want to go down..I don’t care kalau tak ada seat pun.. I sanggup bediri. True enough, kat bawah tak ada seat kosong, apparently dorang pun tak tahan duduk kat atas kah kah.. Tak lama kemudian, dorang turun dekat tempat-tempat attraction and I terus duduk tempat dorang.

But it was still so cold even duduk kat bawah sebab tak ada heater. The reason was sebab nak guna heater pun tak guna sebab roof kat atas tak ada atap and tingkat atas and bawah kat bersambung. I cakap kat husband I, I dah tak tahan, I nak balik hotel or I akan mati beku. Husband I pun cakap dia pun dah tak tahan, I tengok dia ada separa mengigil ..sian, si mungil ku itu…mulut asyik terketar and bernapas dari mulut… Sampai stop kat Eiffel Tower both of us terus turun and naik taxi to send us to our hotel.

Sampai hotel, I terus isi bathtub dengan air panas and berendam kat situ sampai air jadi suam. Husband I keluar tapau makanan..

Saturday, 29th January, 2011

La Fayette

Next day 29th January, 2011, we decided to go to La Fayette to do a little bit of surveying plus shopping. We went there before during our last trip but tak sempat nak shopping sangat I only managed to grab one LV. But today, we have all the time in the world. Sampai-sampai je as usual orang dah ramai and I can say that 80% of orang kat situ is from Asia. Semua berpusu-pusu ke LV boutique nih. I masuk jugak and survey-survey harga but I tak beli sebab style macam orang tua and outdated aje.. Furthermore, sales girls kat situ macam tak layan..orang pulak nak pegi kat dia when in fact dia patut pegi kat orang. Bila I tanya harga bag, wah..dia siap cakap range around how much and I have to basically tell her to take the bag so that I boleh check kat dalam. Then I cakap kat husband I, berambus je, cari brand lain..beside I tak nak beli sebab I tak nak bagi dia commission. Sales girl tu pun is a foreigner not French…

Then survey around, ternampak la brand Burberry. Actually, I tak ada hati nak beli since mood pun dah kurang bagus but husband I pujuk-pujuk and suruh I pilih. I ambik aje since I tak ada style macam tu but I still ambik yang ada gambar kuda since I suka yang original dari yang colour-colour. Then I saw a few that caught my eyes, brand Barbara Rihl. I tak pernah pun dengar or tengok brand nie, so I decided to grab one. Harga mahal jugak tapi it was so stylish and chick! I sungguh berpuas hati and beside the sales girl was so kind and helpful, she’s a French lady, was so friendly and funny too.

(On the way to the hotel, nasib baik jumpa kedai makan nie, sedap dan yang penting halal)

On the way out, I terpaku tengok one unique bag. I belek-belek and then sales guy tu quickly ask orang yang jaga pintu suh bagi kita orang masuk. Kat sini nak masuk kena beratur sebab dorang tak nak customer uncomfortable with kesesakan etc. Rupa-rupanya brand Lancel… I rasa I pernah nampak kat KLCC and the price is quite reasonable and I pun grab another one. Rasa macam nak beli semua je kat dalam kedai nie..cantik-cantik la..tapi I pikir nanti dulu la..lagipun I nak cari kat airport on the way back nanti. Well..it is true that Paris is a shopping haven..yes I agree totally. You have to be here to feel the atmosphere etc.

Lepas abis bershopping, kita orang menapak balik..Husband I asyik ajak naik taxi, I kata not to worry, tak jauh lagi.. Actually kan, jauh nak mampus, dah la sejuk, ditambah kelaparan, semput I. Tapi since I adamant that we are heading the right way… husband I turutkan jua. Dalam bejalan-jalan tu sempat lagi kita orang beli buah-buahan yang dorang jual kat luar tanpa memerlukan fridge.. chocolate snickers dalam beg I keras macam batu. So you can imagine how cold it is. Dalam kesejukkan dan kelaparan, tiba-tiba mata I ternampak tanda halal kat satu kedai makan apalagi, terus kita orang masuk, , order and membelasah sepenuh hati sampai kembang perut I. Yela imagine 3.30pm tak lunch lagi..maunya tak kebulur. Nasib baik I tak kena gastrick..

(Along the way, nampak pompuan nie tengah bagi burung-burung merpati nie makan...look at her face, sungguh enjoy and penuh dengan kasih sayang)

Lepas makan baru rasa sedap nak bejalan. Mula-mula tu sangsi jugak sebab takut salah jalan. Husband I asyik tanya tak nak tahan taxi ke..I kata kejap lagi.. and selepas hampir dua jam termasuk makan tadi nampak la juga bayangan hotel..ahhh….sungguh lega.. Husband I kata..I’m the best map reader in the world hahahaha.. Well, yang penting kena ada confident and jangan takut-takut. I kan dah siap-siap kalau ada illegal immigrant or gypsy cuba nak kacau dalam bejalan-jalan nie, I akan bantai tanpa buang masa… wahhh… cakap besar….haha…

Anyway, along the way, we saw lots of stuff, people, building and the smell around us. What an experience that was.

No comments:

My Birthday Part 1

So today is my birthday.  At this age rasanya sama je, xde ada apa yang berbeza cuma I rasa I'm more mature in handling any kind of ...